Terug naar overzicht

Techniek: Kop-over-kop rijden



Beginsituatie

De groep
Elke renner heeft een goede basisconditie, al bestaat er onderling aardig wat niveauverschil. Renners hebben allemaal geleerd kop-over-kop te rijden en kennen het positieve effect ervan. Op dit moment ontbreekt het veel van hen echter nog aan aandacht en discipline om kop-over-kop ook echt effectief te laten zijn. Te vaak wordt de kop te snel overgenomen of laten renners gaten vallen in de formatie, vooral bij hindernissen en in bochten. Bovendien zijn zij zich vaak onvoldoende bewust van elkaar.

De renners
De renners kennen allemaal het principe van kop-over-kop, maar missen vaak concentratie en discipline. Met het creëren van bewustzijn kunnen zij dit naar verwachting snel oppakken.

De trainer
De trainer kent en beheerst het kop-over-kop rijden en kan de renners uitleggen en voordoen wat nog verbeterd kan worden.

Randvoorwaarden
Renners hebben een deugdelijke fiets en kleding plus helm. Getraind wordt op een autovrij oefenterrein waarop een parcours is uitgezet in een rondje met behulp van de aanwezige lantaarnpalen en pylonnen of bidons. Pylonnen of bidons voor de warming-up. De trainer heeft een fluitje.


Doelstellingen

Wat
In een groep kop-over-kop rijden 

Domein
Wielertechniek

Thema
Kop-over-kop

Aspect
Formatie in stand houden (niet snokken = plotseling van degene achter je wegrijden), geen gaten laten vallen (wiel van de voorganger houden), handen onder in de beugels

Gedrag
De renner moet in een groep van verschillende samenstelling kop-over-kop kunnen rijden zonder gaten te laten vallen in de formatie.

Omstandigheden
Een maximale snelheid van 20 km per uur.

Minimale eis kwalitatief
De renners mogen geen gaten laten vallen en moeten de handen onder in de beugels hebben.

Minimale eis kwantitatief
De renners moeten dit in 3 verschillende formaties (aantallen) doen en dit per formatie 5 minuten volhouden.

Ik wil dat de renners over een rond parcours op een autovrij oefenterrein in 3 verschillende formaties per formatie 5 minuten kop-over-kop rijden met een maximale snelheid van 20 km per uur, waarbij zij onder in de beugels van het stuur zitten en er geen gaten trekken of laten vallen in de formatie.